Denní stacionář je ambulantní sociální služba, která poskytuje pomoc a podporu lidem, kteří vzhledem ke svému věku a zdravotnímu stavu potřebují pomoc druhé osoby, za účelem setrvání v jejich přirozeném prostředí, zachování kvality života, sociální sítě a životních rolí. Denní stacionář bude určen seniorům, kteří nechtějí trávit celé dny sami ve své domácnosti a kteří touží po kontaktu s okolním prostředím. Cílovou skupinou budou senioři 65 + se sníženou soběstačností z důvodu věku či demence. Podmínkou však je, že jsou schopni alespoň částečně zvládat úkony péče o vlastní osobu (schopnost přijímat potravu, chůze s pomocí). Musí být schopni převozu a nesmí být trvale upoutáni na lůžko a mají alespoň částečně zachovaný zrak a sluch.
Jednání se zájemcem o službu, vstup uživatele do služby
Služba je určena seniorům žijícím zejména v Kutné Hoře a okolí, kteří potřebují dohled a péči druhé osoby, a to především z důvodu syndromu demence nebo v důsledku cévní mozkové příhody, nebo seniorům, kteří trpí depresemi v důsledku osamělosti.
Denní stacionář nabízí odlehčení rodinám, které se mohou během dne (v době pobytu jejich rodinného příslušníka ve stacionáři) věnovat zaměstnání či jiným povinnostem.
Dále denní stacionář nabízí celodenní aktivizační program (cvičení paměti, kondiční cvičení, procházky, ergoterapie atd.) a stravování.
Pracovníci pomáhají a podporují uživatele v činnostech každodenní obsluhy a při obstarávání osobních záležitostí.
Pracovnice v sociálních službách nabízí mnoho aktivit, které mohou zaujmout a vyhovět každému klientovi dle jeho individuálních možností a zájmů. Nabízené aktivity jsou zaměřeny na různé oblasti podpory, jako je jemná motorika, posílení kognitivních schopností, posílení fyzické zdatnosti apod. Nabízené aktivity mají nejčastěji formu pracovních činností (např. šití, výtvarné činnosti, výroba dekorací dle ročních období, práce s keramikou apod.), formu her, které procvičují paměť.
Vstupní pohovory se zájemci o službu vede sociální pracovník organizace. První kontakt zájemce o službu je zpravidla telefonický nebo osobní, může dojít k oslovení organizace mailem nebo korespondenčně. První kontakt činí zpravidla zájemce o službu nebo pečující osoba.
Při prvním kontaktu je domluvena osobní schůzka se sociální pracovnicí organizace v její kanceláři, nebo přímo v domácnosti zájemce o službu. Cílem osobní schůzky je zjištění přání a potřeb zájemce o službu, a zda je možné je naplnit jeho očekávání. Sociální pracovnice organizace předává veškeré informace o ambulantní službě. Zájemce je seznámen zejména s posláním, cíli a zásadami poskytování služby, vnitřními podmínkami poskytované služby, vedením dokumentace, plánováním služby, možností podávat stížnost a obsahu poskytované služby.
V případě zájemce o službu u osob zbavených právních úkonů je jednáno vždy samostatně, rozhovor a prověření sociální situace je vždy přizpůsobeno mentální úrovně potencionálního uživatele. S opatrovníkem se dále pokračuje v jednání.
Pokud zájemce nespadá do cílové skupiny služby nebo je kapacita služby naplněna, jsou mu předány odkazy na jiné organizace v regionu, které požadovanou službu zajistí.
Popis realizace služby
Rozsah poskytovaných služeb (sociální úkony):
Denní stacionář (§ 46 zákona o sociálních službách):
V denním stacionáři se poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku nebo zdravotního postižení, a osobám s chronickým duševním onemocněním, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.
Budou poskytovány tyto úkony:
- při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
- poskytnutí stravy,
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- sociálně terapeutické činnosti,,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Součástí vybavení je aktivizační a odpočinková místnost, toalety, jídelna.
Pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru zajišťují pracovníci v přímé péči, aktivizační pracovník. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím patří mezi nefarmakologické postupy, které se uplatňují u klientů.
Podporu a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů zajišťuje sociální pracovník a aktivizační pracovník a ostatní personál prostřednictvím aktivizační činnosti, návštěvy dobrovolníků, děti z MŠ a základních škol, podporujeme mezigenerační setkávání.
Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob, mezi které patří pravidelně pořádané sociálně terapeutické činnosti. Veškerých kulturních akcí se mohou účastnit i rodinní příslušníci, kteří mohou trávit jakýkoliv čas se svými příbuznými uvnitř stacionáře i na za zahradě v odpočinkové zóně.
Pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím se využívají kulturní akce pořádané na zahradě nebo ve společenské místnosti.
Nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností prostřednictvím nefarmakologických postupů. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí a pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů prostřednictvím sociálního pracovníka, klíčového pracovníka a rodiny.
Našim klientům nabízíme individuální a skupinovou aktivizaci, ke kterým zejména patří trénink paměti, reminiscence ergoterapie, cvičení, canisterapie, muzikoterapie a další aktivity.
Přijetí žadatele
Přijetí žadatele do služby rozhoduje na základě předložených informací sociální pracovnice a ředitelka. V případě naplněné kapacity služby je zájemce o službu zařazen do Pořadníku zájemců. Přednost v přijetí mají osaměle žijící občané a občané v závažné sociální situaci. Naléhavost závažnosti sociální situace žadatele posuzuje sociální pracovnice.
Vstup do služby je možný po podpisu smlouvy O poskytování sociální služby. Realizace služby vychází z potřeb uživatele a možnost sociální služby.
Jednající pracovník zjistí u uživatele, jaké jsou jeho představy o naplnění služby, cíle a naplnění jeho cílů. Dále seznámí uživatele s variantami naplnění jeho cílů (způsob výkonu služby).
Jednající pracovník dojedná četnost a průběh služby, vše mu řádně, srozumitelně vysvětlí. Při jednání klade doplňující otázky uživateli a zjišťuje zpětnou vazbou, zda uživatel rozuměl poskytnutým informacím. Jednající dává časový prostor uživateli, aby se mohl vyjádřit k nabídce služeb, které budou směřovat k naplnění jeho cílů a potřeb.
Metody práce
Individuální sociální práce s uživatelem, a to zejména při nástupu uživatele do zařízení, kde se zaměříme na adapční proces uživatele.
- Individuální sociální práce s rodinou uživatele zaměřené na překonání stresové situace z nového prostředí.
- Skupinová sociální práce zaměřená na společensky udržované vztahy v rámci soužití uživatelů, aktivizační procesy zaměřené na podporu samostatnosti.
- Případová konference multidisciplinárního týmu.
- Multidisciplinární přístup bude zajištěn dle principu individuálního plánování dle bio psycho sociálních potřeb uživatele.
Denní stacionář – příklady otázek a odpovědí od klientů nebo rodinných příslušníků